söndag 7 november 2010

Varmluftsugn, av eller på?

Det finns olika sorters varmluftsugnar har jag lärt mig. Falsk eller äkta varmluft. Falsk varmluft innebär att det sitter en fläkt längst bak i ugnen som blåser runt luften, är det äkta varmluft sitter det även ett värmeelement vid fläkten. Därför kan nog den där fläktsymbolen på spisknappen ge lite olika resultat. I vår gamla ugn tyckte jag inte alls att det gav något bra resultat att baka med varmluftsfunktion, i vår nya ugn knäpper jag på den ibland (ofta efter halva bakningstiden ungefär) och jag har en bestämd känsla av att fläkten ger brödet lite mer skorpa, det blir väl torrare luft när den snurrar igång helt enkelt. Ett tips kan vara att sänka värmen med 20 grader eller så eftersom varmluftsfunktionen brukar göra det lite varmare.

Man kan förstås även utnyttja funktionen till det den är tänkt för, att ha två plåtar inne samtidigt. Eller som i den här ugnen som jag ordnade till mina kurser, två bakstenar. Om man bara sätter på ugnen i riktigt god tid – de båda stenarna tar tid att värma upp – så fungerar det förvånansvärt bra.

Först provade jag att baka utan att sätta på varluftsfunktionen, men då fick bröden på nedre våningen dålig färg. Med varmluftsfunktionen gick det fint.

Här finns mer ugnsläsning från bloggen.

2 kommentarer:

  1. En fråga: I din första surdegsbok, fruktbröd på s 46, det står att det ska vara 1/2 l brödformar. Stämmer det? Känns mer troligt att det skulle vara 1 1/2l, men man vet ju aldrig...

    SvaraRadera
  2. Jag använder söndagsmorgonen till att städa bland länkarna. Saknar en länkt hit till frågesidan på din ordinarie blogg. Typ på 'högerflajen'. Då skulle jag kunna lägga undan den här från dagligt öppnande.

    SvaraRadera