torsdag 28 oktober 2010

Har du tips på en bra maskin för att blanda degen?

För tillfället är jag mest inne på att baka utan maskin, men här är några saker som jag tror kan vara bra att tänka på om man ska köpa degblandare.

Hur stor bunke ska man ha? Om man vill kunna baka mycket åt gången är det förstås viktigt att bunken är rymlig. Många apparater har starka och bra motorer men onödigt små bunkar. Personligen skulle jag inte köpa en apparat som inte klarar 1 liter degvätska.

Krok eller snurra? Det finns lite olika varianter på hur själva knådningen går till. På vissa maskiner är det bunken som snurrar mot en stillastående degkrok, på andra är det själva degkroken som snurrar inuti en stillastående bunke. Och så den klassiska Assistent-modellen förstås med en spole som snurrar inuti en snurrande bunke. Dubbelsnurren. Jag själv föredrar när degkroken rör sig inuti bunken, jag tycker degen arbetas bäst så. Men det är en smaksak.

Stabil eller skramlig? Känn ordentligt på alla delarna och prova att sätta dit och ta bort bunken några gånger innan du köper en apparat. Stabilt ska det vara!

Tillbehör. En fördel med att köpa någon av klassikerna som Bosch eller Electrolux/Ankarsrum är förstås att finns många beprövade tillbehör till korvstoppning och drinkmixning och annat på marknaden.

Nytt eller begagnat? Hellre en stabil begagnad än en skramlig ny förstås. Men man ska se upp lite med att många äldre maskiner ofta bara har en hastighet, ofta väldigt snabb.

Slutligen vill jag tipsa om kommentarerna till det här och inlägget, där pratas mycket om olika degblandare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar