fredag 1 oktober 2010

Varför skriver du hela tiden att man ska sätta in en oöm plåt på nedersta hyllan i ugnen?

Den oömma plåten har jag till att lägga isbitar på när jag sätter in brödet i ugnen. Isbitarna smälter till ånga som bröden tycker om. När man lägger de kalla isbitarna på plåten kan det hända att den slår sig och blir bucklig (det är något med joner som vandrar i plåten …), och har den en gång blivit bucklig eller skev, så är den så att säga förlorad.

Därför är det bra att använda en plåt som man inte är så rädd om. Man kan också använda en metallform av något slag, en brödform till exempel.

Vad man absolut ska undvika är att kasta in isbitar eller vatten direkt på ugnsbotten eftersom den då kommer att buckla sig på samma sätt.

3 kommentarer:

  1. Om man ska ställa in en bakform i ugnen så måste den vara av riktigt bra material. Ställde in min som jag tror är i aluminium och den blev alldeles brun av att vara inne över en timme i 275 grader :)

    SvaraRadera
  2. Og jeg bruker varmt vann fra vannkokeren som utvikler damp raskere og har mindre sjanse til å ødelegge formen...

    SvaraRadera
  3. Jag har några små ugnsformer från ikea - diameter typ 10 cm - som jag lägger in nederst (på bottnet) i ugnen fyllda med kallt vatten direkt när jag lägger på ugnen. De brukar börja koka just ungefär när brödet skall in och ger lagom fukt tycker jag.

    SvaraRadera